divendres, 26 d’octubre del 2012

CACERES DEL TRESOR


Els infants es poden convertir en
investigadors, seguint pistes!
Aquesta setmana, ara si, ens hem endinsat en els primers usos dels recursos educatius 2.0, a les aules. Per començar hem vist un recurs força interessant i que personalment no el coneixia, LA CACERA DEL TRESOR, per diverses qüestions que no podem passar per alt:
  • S'integra el que el currículum diu sobre les noves tecnologies (veure l'entrada anterior), i d'aquesta manera s'afavoreix el coneixement de les TIC donant la mateixa oportunitat a tots els infants.
  • Adquireixen informació, coneixement, destresses i aprenentatges a través d'un canal indiscutiblement necessari per a la nova formació dels infants.
  • Permeten, des de un forma innovadora, creativa i lúdica, ampliar coneixements.
  • I una de les més importants, pel que fa a competència digital dels docents, que és que hi ha la possibilitat de que un docent mateix crei una Cacera del Tresor, enfocada en el grup aula en concret, en les seves necessitats, dirigits als aprenentatges que es fan a l'aula i en els interessos i curiositats dels propis nens, és a dir una Cacera del Tresor “a mida”.
Tal com ens diu en J.Adell Las cazas del tesoro son estrategias útiles para adquirir información sobre un tema determinado y practicar habilidades y procedimientos relacionados con las tecnologías de la información y la comunicación en general y con el acceso a la información a través de la Internet en particular.”

Així doncs, què és una Cacera del Tresor?
És una activitat didàctica, a on el medi usat és Internet. Es tracta d'una pàgina web amb una serie de preguntes i una serie d'enllaços, mitjançant els quals, l'alumne ha de trobar les respostes a aquestes preguntes, un cop trobades les respostes i per a finalitzar l'activitat, acostuma a haver-hi una pregunta, “la gran pregunta”. Per a trobar resposta a aquesta pregunta, ja no hi ha enllaços a l'abast de l'alumne, sinó que l'alumne ha d'integrar i valorar allò aprés durant tota l'activitat.
Però visitant diverses caceres per la xarxa, he trobat que n'hi ha de ben diferents. A vegades els recursos no son només links sinó cançons, poemes, balls,... i ofereixes la informació directament i la gran pregunta final no es pregunta i resposta sinó que també pot ser fer una activitat plegats o de forma individual.
Així doncs tenen parts comunes a totes les caceres que, a grosso modo, són:
Introducció amb preguntes principals
Preguntes varies
Recursos (webs) per tal de trobar les respostes a les preguntes anteriors
La gran pregunta final

En un primer moment, vaig pensar que era una activitat força impersonal i que no era adaptable als infants i als seus interessos, sinó ben al contrari, era l'infant qui s'havia d'adaptar a la Cacera proposada per la mestra, per tant un aprenentatge deslligat i poc significatiu.
Però al saber que un mateix pot crear-se caceres, la cosa fa un gir de 180º i acaba sent una eina del tot manipulable i adaptable a les necessitats i característiques de cada grup aula
A la xarxa podem trobar caceres classificades per àrees, per nivells educatius, webs per a crear caceres, també webquest que són un tipus de caceres del tresor per a nivells més superiors, ...
En el següent enllaç podeu trobar més informació i enllaços sobre aquesta nova eina 2.0:
Per acabar dir només que per el cicle d'Educació Infantil, se'n troben poques de caceres, potser perquè a aquesta edat encara maneja poc l'ordinador i la lectura, però això no ha de ser un impediment perquè el docent integri una activitat d'aquest tipus a l'aula, de forma més grupal i amb el mestre com a guia, i que la Cacera sigui més visual i sensitiva per tal que els infants gaudeixin i es sentin motivats per fer una activitat d'aquest tipus.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada