CACERES
DEL TRESOR
Els infants es poden convertir en investigadors, seguint pistes! |
- S'integra el que el currículum diu sobre les noves tecnologies (veure l'entrada anterior), i d'aquesta manera s'afavoreix el coneixement de les TIC donant la mateixa oportunitat a tots els infants.
- Adquireixen informació, coneixement, destresses i aprenentatges a través d'un canal indiscutiblement necessari per a la nova formació dels infants.
- Permeten, des de un forma innovadora, creativa i lúdica, ampliar coneixements.
- I una de les més importants, pel que fa a competència digital dels docents, que és que hi ha la possibilitat de que un docent mateix crei una Cacera del Tresor, enfocada en el grup aula en concret, en les seves necessitats, dirigits als aprenentatges que es fan a l'aula i en els interessos i curiositats dels propis nens, és a dir una Cacera del Tresor “a mida”.
Tal
com ens diu en J.Adell “Las
cazas del tesoro son estrategias útiles para adquirir información
sobre un tema determinado y practicar habilidades y procedimientos
relacionados con las tecnologías de la información y la
comunicación en general y con el acceso a la información a través
de la Internet en particular.”
Així
doncs, què és una Cacera
del Tresor?
És
una activitat didàctica, a on el medi usat és Internet. Es tracta
d'una pàgina web amb una serie de preguntes i una serie d'enllaços,
mitjançant els quals, l'alumne ha de trobar les respostes a aquestes
preguntes, un cop trobades les respostes i per a finalitzar
l'activitat, acostuma a haver-hi una pregunta, “la gran pregunta”.
Per a trobar resposta a aquesta pregunta, ja no hi ha enllaços a
l'abast de l'alumne, sinó que l'alumne ha d'integrar i valorar allò
aprés durant tota l'activitat.
Però
visitant diverses caceres per la xarxa, he trobat que n'hi ha de ben
diferents. A
vegades els recursos no son només links sinó cançons, poemes,
balls,... i ofereixes la informació directament i la gran pregunta
final no es pregunta i resposta sinó que també pot ser fer una
activitat plegats o de forma individual.
Així
doncs tenen parts comunes a totes les caceres que, a grosso
modo,
són:
1º
Introducció
amb preguntes principals
2º
Preguntes
varies
3º
Recursos
(webs) per tal de trobar les respostes a les preguntes anteriors
4º
La
gran pregunta
final
En un primer moment, vaig pensar que era una activitat força impersonal i que no era adaptable als infants i als seus interessos, sinó ben al contrari, era l'infant qui s'havia d'adaptar a la Cacera proposada per la mestra, per tant un aprenentatge deslligat i poc significatiu.
Però
al saber que un mateix pot crear-se caceres, la cosa fa un gir de
180º i acaba sent una eina del tot manipulable i adaptable a les
necessitats i característiques de cada grup aula
A
la xarxa podem trobar caceres classificades per àrees, per nivells
educatius, webs per a crear caceres, també webquest
que són un tipus de caceres del tresor per a nivells més superiors,
...
En
el següent enllaç podeu trobar més informació i enllaços sobre
aquesta nova eina 2.0:
Us deixo també enllaços a diverses caceres:
- EL DIA QUE VAM NÈIXER: http://platea.pntic.mec.es/~erodri1/EJEMPLO3.htm
- DISCRIMINACIÓ RACIAL: http://www.juntadeandalucia.es/averroes/sanwalabonso/wqyct/ct_racismo/racismo.htm
- SALVADOR DALÍ: http://www.xtec.cat/~ncoma4/dali/index.htm
- L'UNIVERS: https://sites.google.com/site/caceraunivers/
- LA PREHISTÒRIA: https://sites.google.com/site/caceradelaprehistoria/
- Aquest bloc està ple de caceres: http://blocs.xtec.cat/caceres/
Per
acabar dir només que per el cicle d'Educació Infantil, se'n troben
poques de caceres, potser perquè a aquesta edat encara maneja poc
l'ordinador i la lectura, però això no ha de ser un impediment
perquè el docent integri una activitat d'aquest tipus a l'aula, de
forma més grupal i amb el mestre com a guia, i que la Cacera sigui
més visual i sensitiva per tal que els infants gaudeixin i es sentin
motivats per fer una activitat d'aquest tipus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada