Per
reflexionar: Com ens podem ajudar les TIC en la comunicació
escola-família?
Resseguint
amb el que ja he comentat en entrades anteriors, les TIC estan dins
del món educatiu també, per tant, hem de treure-hi al màxim partit
d'elles, amb seny i a poc a poc, però amb ganes i amb il·lusió.
Així
doncs també pot ser una bona eina quotidiana en la relació
escola-família. Podem veure què ens diu la llei sobre aquesta
relació.
A l'annex II de: Orden ECI 3960/2007, ens parla de la necessària relació entre dos agents educatius: l'escola i la família, a on certament les NNTT han canviat el contacte entre ells: Resulta especialmente necesario que el equipo docente busque la manera más adecuada a cada contexto de dar a conocer y compartir con las familias el modelo educativo. Para ello es esencial el diálogo, la comunicación y el establecer cauces y formas de participación de las familias en el centro y de relación entre padres y educadores. En este sentido las tecnologías ofrecen nuevas posibilidades para que las familias obtengan y aporten información, por ejemplo, a través de las páginas Web de los centros escolares.
Els blocs de centre i d'aula, els correus electrònics de les mestres i dels pares, així com dels centres, etc..., són molt importants per tal que la família pugui estar informada, ja que, no podem obviar que ja no existeix un únic tipus de familiar nuclear sinó, n'existeixen varies, i a un dels tipus de família que pot beneficiar en concret, són les famílies amb els pares separats i també les reestructurades. El poder mantenir un contacte i rebre informació des de l'escola, saber què succeïx a l'aula a través de les eines 2.0, etc., és molt important per la família, convisqui junta o no, i això repercutirà de segur en el benestar de l'infant , sigui qui sigui que acudeixi a l'escola a acompanyar i a cercar al fill.A l'annex II de: Orden ECI 3960/2007, ens parla de la necessària relació entre dos agents educatius: l'escola i la família, a on certament les NNTT han canviat el contacte entre ells: Resulta especialmente necesario que el equipo docente busque la manera más adecuada a cada contexto de dar a conocer y compartir con las familias el modelo educativo. Para ello es esencial el diálogo, la comunicación y el establecer cauces y formas de participación de las familias en el centro y de relación entre padres y educadores. En este sentido las tecnologías ofrecen nuevas posibilidades para que las familias obtengan y aporten información, por ejemplo, a través de las páginas Web de los centros escolares.
Per
altre banda cal una implicació del docent, per fer que les TIC també
serveixin de pont comunicatiu entre aquets dos agents educatius, n'hi
ha que encara els fa por o respecte o no sé exactament què, que els
familiars entrin a l'aula, s'interessin pel que fan els seus fills,
ofereixin la seva ajuda, etc..., en canvi: “Otros
maestros tienen una concepción social de su trabajo y entienden que
una dimensión profesional es trabajar con las famílias; se
esfuerzan por aprender nuevas estrategias para divulgar su hacer
escolar entre los padres y madres e intentan implicarles y conseguir
una participación activa y una corresponsabilización en el proceso
de aprender” (AAVV, p.99). No hi ha dubte que és cap
aquí a on s'ha d'anar i les NNTT ens poden ajudar molt.
Segons
la meva experiència com a mare, tot va començar amb els missatges
al mòbil per tal de recordar reunions, o conferències que es feien
a escola, etc... que s'enviaven per igual a totes les famílies del
centre. Després també van començar a enviar e-mails que provenien
no només de missatges concrets del centre sinó que aquest, ens
reenviava correus de qualsevol tema educatiu que als pares ens pogués
interessar, articles, xerrades, trobades, etc.
La mestra també s'ha animat a enviar correus amb temes pertanyents al grup aula, de manera que hi ha una comunicació més directe amb els pares, a més tots tenim el seu mail per si necessitem comunicar-nos amb ella, cosa que també marca generositat per la seva part. I no ens podem oblidar del conseqüent estalvi de paper.
La mestra també s'ha animat a enviar correus amb temes pertanyents al grup aula, de manera que hi ha una comunicació més directe amb els pares, a més tots tenim el seu mail per si necessitem comunicar-nos amb ella, cosa que també marca generositat per la seva part. I no ens podem oblidar del conseqüent estalvi de paper.
Després
també s'han animat a fer reunions amb suport audiovisual, normalment
amb powers point i projectors. Per tal cosa, al igual que amb els
blocs, no podem obviar que cal tenir una cura estètica a la hora
d'oferir aquests materials, ja que han de complementar de manera
amable i positiva.
Finalment,
els blocs de centre i d'aula.
Aquests darrers fan que el dia a dia a l'aula s'obri al món, que les famílies sàpiguen què passa, què fan els seus fills, poden veure vídeos i fotografies d'excursions; poden veure nous racons que s'han creat; poden escoltar les cançons que canten a classe, etc.
Aquests darrers fan que el dia a dia a l'aula s'obri al món, que les famílies sàpiguen què passa, què fan els seus fills, poden veure vídeos i fotografies d'excursions; poden veure nous racons que s'han creat; poden escoltar les cançons que canten a classe, etc.
Ara,
això si, en aquest cas és important que la comunicació sigui
bidireccional, que hi hagi un feed back, que hi hagi una participació
activa per part dels pares, que s'involucrin.
Per
exemple, en els blocs, cal que els pares, no només hi entrin i s'ho
llegeix, que per suposat això ja és molt, però també cal que hi
participin, que deixin un comentari, si més no de tant en tant.
Ara
bé, la calidesa d'un to amable, d'un ritme tranquil, d'un somriure,
d'unes paraules al anar-los a recollir, d'una mirada d'agraïment,...
Per a tot això, cal el contacte personal, contacte humà, que mai
mai s'ha de perdre, perquè és insubstituïble.
Com
a pares, si tenim la possibilitat de ser actius en l'educació dels
nostres fills a l'escola, no podem deixar passar la oportunitat. I si
des de l'escola, no ens la donen, l'hem de demanar nosaltres, ens hem
d'oferir.
BIBLIOGRAFIA:
- Orden ECI 3960/2007
- VV.AA. (2009): La participación de los padres y madres en la escuela. Barcelona, Graó
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada